Coronaclaim MKB logo
KC-service hospitality support | 29 september 2021

2,5 jaar draaien en dan 1,5 jaar stilstaan, KC-service

Ondernemer: Max Claushuis

In oktober 2017 zijn we ons horeca-uitzendbureau begonnen. We waren net 2,5 jaar bezig en dan stort het zo in. Het is een hele lastige 1,5 jaar geweest.

Het zal wel snel voorbijgaan

Per direct werden in maart 2020 alle evenementen afgelast. We waren nog best positief en gingen uit van een periode van 3 maanden. Maar dan worden de versoepelingen steeds weer uitgesteld en verlies je hoop, daar heb ik echt heel erg van gebaald.

Mijn compagnon haakt af

In oktober 2020 heb ik afscheid genomen van mijn compagnon, die zag geen toekomst meer in het bedrijf. Daar heb ik ook voor moeten betalen. En dan sta je er in een keer in je eentje voor. We hadden vóór corona 168 mensen voor ons werken.

Financieel overleven met een interimopdracht

Om nog wat geld te verdienen nam ik een interim opdracht aan. Ik heb wel wat gecompenseerd gekregen dus financieel ging het wel, al is nu de hele reservepot wel leeg. Omdat ik recht heb op TOZO, ging wel alle €1050,- van mijn verdiensten af. En echt voor €1050,- kom je niet rond in een appartement in Amsterdam. Als uitzendbureau heb je financieel niet veel te bieden aan je uitzendkrachten dus die zijn ook iets anders gaan zoeken zoals bij de GGD.

De overheid verneukt onze branche aan alle kanten

1. Klapdeurbeleid
Open, dicht, open, dicht. Onberekenbaar en onvoorspelbaar. Daar kan geen ondernemer op inspelen. Het valt niet onder ondernemersrisico als je je werk niet meer mag doen.

2. Verschillende regels voor verschillende ondernemers
Kijk naar de Formule 1 Grand Prix in Zandvoort! Ik had daar personeel werken. Daar komen duizenden mensen en andere ondernemers mogen niet boven de 750 mensen. En die evenementen worden dan ook nóg gecancelled. Dan moet je alles weer afzeggen. Dan zegt je personeel op een gegeven moment ook: laat maar zitten.

3. Horeca is onzekere factor geworden voor personeel
Mensen zijn op zoek gegaan naar ander werk dat meer zekerheid biedt.

5. De GGD heeft mijn personeel verpest
Van de 168 mensen heb ik nog minder dan de helft over. Het zijn veelal studenten, dus die hebben een heerlijk ‘luizenbaantje’ bij de GGD gekregen en verdienen daar veel meer dan ik ze kan betalen! Dus die krijg ik voorlopig niet meer terug.

6. Horeca is onzekere factor geworden voor banken
Ik moet nu geld investeren in het aantrekken van personeel want iedereen is aan het zoeken. Dus je moet een hoger salaris bieden, geld betalen aan incentives en reclame, maar de bank zal niets lenen aan een horeca gerelateerd bedrijf.

7. Niet aan eigen beleid houden
Het UWV gaat in de nabije toekomst streng controleren op ZZP constructies, wat ze zelf schijnzelfstandigheid noemen maar de GGD doet precies dat! Dat is toch hartstikke krom en frustrerend: handhaven op de ZZP regels, maar zij kunnen er zelf wel volledig gebruik van maken. Je ziet het gebeuren en ik kan er niks aan doen.

8. 1,5 jaar plat
Natuurlijk heb je een bepaald risico als ondernemer, maar er zijn ook risico’s die je niet kunt afdekken, zoals: ‘We gooien jouw business ruim 1,5 jaar plat’. Het vergt nu veel tijd en energie om alles weer op te bouwen. Je moet weer helemaal opnieuw beginnen. Ik heb aan het begin mijn kantoor opgezegd om kosten te besparen. Maar om in aanmerking te komen voor tegemoetkoming moet je wel een kantoor hebben, dus nam ik een flexibel kantoor, tegen minder gunstige voorwaarden. In dit kantoor ben ik nu aan het opbouwen, dus ik moet weer op zoek gaan naar een ander kantoor met een gunstiger tarief en betere ruimten. Zo blijf je bezig… Het zijn allemaal struikelblokken terwijl je weer op probeert te starten.

1 oktober stopt alle steun

Ik ben altijd wel positief en ik geloof wel dat het goed komt, maar het blijft een raar krom beleid, waarvan ik vind dat er iets aan gedaan moet worden. Het kan best zo zijn dat anderen niet zo hebben kunnen teren op spaarcentjes en dat er ondernemers gaan omvallen als ze de schade moeten inhalen. Onder die ondernemers zullen geheid ook klanten van mij zitten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin